Svar: Morgensøvn og flaske
24. juni 2017
Alder:
7 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for brevet, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)
Du fortæller, at jeres dreng får skemad 3 gange dagligt og derudover lidt frugt. Du fortæller også, at du ammer ham 2-3 gange, og giver flaske aften, omkring midnat og en gang i løbet af natten, nogle gange ammer du ham derudover tidlig morgen.. og jeg kan ikke helt gennemskue, hvor meget han ammes eller får flaske om dagen.
MEN, en plan for dagen til et barn på 7 måneder, kan se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes eller flaske og sover videre - og skal ikke længere ammes eller have flaske, når dagen begynder
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur - og skal ikke længere ammes eller have flaske før lur, mellemmåltidet erstatter mælken.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Må også gerne blive suppleret med små brødhapsere med smørbart pålæg, hvis du skønner, at han er parat (jf. dit tidligere brev). Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur - tidspunktet variere efter, hvor lang en formiddagslur han har taget. Han vil måske være parat til at sove middagslur omkring kl 13...
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Skal ikke længere ammes eller tilbydes flaske om eftermiddagen - og powernappen springes ofte over - det afhænger dog af, hvor tidligt han starter dagen og dermed af hvor tidligt han sover sine to lure.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, mad med mere og mere bid og mere smag. Vand af kop.
Ammes eller tilbydes flaske ca kl 19.30-20 - og puttes til natten.
Sen aften 23.30: Ammes eller flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han tilbydes mælk og sover videre til dagen så starter med morgengrød.
Det lyder for mig som om, at I skal øge hans indtag af rigtig mad og sætte hans indtag af mælk lidt ned. Du må stadig gerne både amme og give flaske, men det vil være godt, at et mælkemåltid består af enten eller og ikke begge dele på en gang.
Du har helt ret, når du overvejer om det kan hjælpe jer med en fast flaske sen aften. Det kan godt være en god idé at du giver ham flaske fast omkring kl 23.30, hvis du eller far kan holde jer vågne til dette, så han ikke behøver få mælk igen kl 01 og derfor rykker sit mælkeindtag yderligere. Det er meget tænkeligt, at han kan spise den sene aftenflaske mere eller mindre i søvne og derefter sove videre, og det giver jer mulighed for at få lidt sammenhængende nattesøvn først på natten, hvor I naturligt er mest trætte og har brug for det, netop er faldet i søvn :) Samtidig vil det godt kunne gøre, at han så måske vågner mellem 04 og 05, hvor han så har brug for mælk igen og derfor bedre vil kunne sove videre derefter. Hvis han først får mælk kl 01/02, så vil han søge mælken igen tættere på sit stå op tidspunkt og kan være sværere at få videre i søvnen...
Du kan også vælge at amme ham kl 05, tage ham over i din seng, lade ham få brystet liggende ved siden af dig og så lade ham sove videre der - så du netop med brystet og din nærhed hjælper ham til at sove lidt videre hen mod morgenstunden og dagen ikke starter alt for tidligt. Du skal naturligvis sikre dig, at der er plads nok til ham i din seng.
Og så skal du også være opmærksom på, at han ikke bør falde i søvn med dit bryst eller flaske i munden - hverken når han får mælk før middagsluren, eller når han puttes om aftenen. Det er fint, at han får mælk mere eller mindre i søvne sen aften, men om formiddagen skal han puttes uden mælk og før middagslur og før putning om aftenen er det vigtigt, at han slipper bryst/flaske, før han sover helt. Det er vigtigt, at han ikke begynder at forbinde det med at sove med at skulle have bryst eller flaske i munden...
Du spørger om han skal have flaske hele dagen - og du må som sagt gerne enten amme eller give flaske - det vil være passende med 4 amninger/flasker i døgnet nu. Hans mælkebehov skal derfor dækkes over hele døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften - og resten af hans væskebehov skal dækkes af vand :)
Han skal således ikke have mere mælk om dagen, men mere rigtig mad og vænnes til at indtage sit væskebehov via vand af kop - jf. ovenstående plan :)
Jeg håber, at ovenstånde giver lidt idé om hvordan - og at det hjælper jer lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske