Svar: Morgensøvn og flaske

24. juni 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære trætte forældre

Tak for brevet, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)

Du fortæller, at jeres dreng får skemad 3 gange dagligt og derudover lidt frugt. Du fortæller også, at du ammer ham 2-3 gange, og giver flaske aften, omkring midnat og en gang i løbet af natten, nogle gange ammer du ham derudover tidlig morgen.. og jeg kan ikke helt gennemskue, hvor meget han ammes eller får flaske om dagen.

MEN, en plan for dagen til et barn på 7 måneder, kan se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Ammes eller flaske og sover videre - og skal ikke længere ammes eller have flaske, når dagen begynder

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop

Puttes til formiddagslur - og skal ikke længere ammes eller have flaske før lur, mellemmåltidet erstatter mælken.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Må også gerne blive suppleret med små brødhapsere med smørbart pålæg, hvis du skønner, at han er parat (jf. dit tidligere brev). Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur - tidspunktet variere efter, hvor lang en formiddagslur han har taget. Han vil måske være parat til at sove middagslur omkring kl 13...

Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Skal ikke længere ammes eller tilbydes flaske om eftermiddagen - og powernappen springes ofte over - det afhænger dog af, hvor tidligt han starter dagen og dermed af hvor tidligt han sover sine to lure.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, mad med mere og mere bid og mere smag. Vand af kop.

Ammes eller tilbydes flaske ca kl 19.30-20 - og puttes til natten.

Sen aften 23.30: Ammes eller flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han tilbydes mælk og sover videre til dagen så starter med morgengrød.

Det lyder for mig som om, at I skal øge hans indtag af rigtig mad og sætte hans indtag af mælk lidt ned. Du må stadig gerne både amme og give flaske, men det vil være godt, at et mælkemåltid består af enten eller og ikke begge dele på en ...

Annonce

... gang.

Du har helt ret, når du overvejer om det kan hjælpe jer med en fast flaske sen aften. Det kan godt være en god idé at du giver ham flaske fast omkring kl 23.30, hvis du eller far kan holde jer vågne til dette, så han ikke behøver få mælk igen kl 01 og derfor rykker sit mælkeindtag yderligere. Det er meget tænkeligt, at han kan spise den sene aftenflaske mere eller mindre i søvne og derefter sove videre, og det giver jer mulighed for at få lidt sammenhængende nattesøvn først på natten, hvor I naturligt er mest trætte og har brug for det, netop er faldet i søvn :) Samtidig vil det godt kunne gøre, at han så måske vågner mellem 04 og 05, hvor han så har brug for mælk igen og derfor bedre vil kunne sove videre derefter. Hvis han først får mælk kl 01/02, så vil han søge mælken igen tættere på sit stå op tidspunkt og kan være sværere at få videre i søvnen...

Du kan også vælge at amme ham kl 05, tage ham over i din seng, lade ham få brystet liggende ved siden af dig og så lade ham sove videre der - så du netop med brystet og din nærhed hjælper ham til at sove lidt videre hen mod morgenstunden og dagen ikke starter alt for tidligt. Du skal naturligvis sikre dig, at der er plads nok til ham i din seng.

Og så skal du også være opmærksom på, at han ikke bør falde i søvn med dit bryst eller flaske i munden - hverken når han får mælk før middagsluren, eller når han puttes om aftenen. Det er fint, at han får mælk mere eller mindre i søvne sen aften, men om formiddagen skal han puttes uden mælk og før middagslur og før putning om aftenen er det vigtigt, at han slipper bryst/flaske, før han sover helt. Det er vigtigt, at han ikke begynder at forbinde det med at sove med at skulle have bryst eller flaske i munden...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du spørger om han skal have flaske hele dagen - og du må som sagt gerne enten amme eller give flaske - det vil være passende med 4 amninger/flasker i døgnet nu. Hans mælkebehov skal derfor dækkes over hele døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften - og resten af hans væskebehov skal dækkes af vand :)

Han skal således ikke have mere mælk om dagen, men mere rigtig mad og vænnes til at indtage sit væskebehov via vand af kop - jf. ovenstående plan :)

Jeg håber, at ovenstånde giver lidt idé om hvordan - og at det hjælper jer lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien